Importul este regimul vamal în care mărfurile introduse pe teritoriul vamal primesc statutul de mărfuri puse în liberă circulaţie numai după ce sunt plătite drepturile de import şi sunt aplicate măsurile de politică economică.
Compania “VALAH” SRL, fiind licentiată în domeniul de broker vamal, prestează servicii de declarare a mărfurilor în regim vamal de IMPORT:
a) cu achitarea integrală a drepturilor de import:
• taxa vamală;
• taxa pe valoarea adăugată;
• accizele;
Drepturile de import se achită de către declarant, care este și plătitor vamal. Totodată, devine plătitor vamal, solidar cu declarantul, orice persoană care a oferit informaţiile necesare la întocmirea declaraţiei vamale sau care a redactat declaraţia vamală, dacă aceasta ştia sau ar fi trebuit să ştie că informaţiile în cauză erau false sau incorecte.
Drepturile de import se achită până la sau în momentul depunerii declaraţiei vamale. La momentul vămuirii, se acceptă doar plata diferenței dintre suma calculată şi suma plătită în prealabil.
În unele situații, agenții economici beneficiază de prelungirea termenului de plată a drepturilor de import, cu excepția taxei pentru proceduri vamale, dar cu condiția constituirii unei garanții bancare.
Taxă vamală se determină conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, care cuprinde codul, descrierea mărfurilor și mărimea taxei vamale aplicabile.
Taxele vamale pot fi calculate în procente din valoarea în vamă a mărfurilor (taxa pe valoare adăugată) sau pot fi stabilite la o unitate de marfă, respectiv bucată, tonă, metru cub, etc. (taxe specifice). Pentru unele mărfuri se aplică concomitent ambele tipuri de taxe (taxe combinate).
Pentru a stabili suma taxei vamale pentru o anumită marfă, trebuie determinat codul mărfii, consultată Nomenclatura combinată, precum și luate în considerare facilitățile și scutirile fiscale și vamale. Astfel, de exemplu, mărfurile de origine preferențială vor fi scutite de taxa vamală, cu condiția prezentării dovezii de origine.
TVA la import se calculează din valoarea impozabilă a mărfurilor importate, care se constituie din valoarea în vamă a mărfurilor, la care să adaugă, după caz, suma accizelor, taxei vamale, taxei pentru proceduri vamale care urmează a fi achitate la importul acestor mărfuri.
La importul mărfurilor se aplică TVA în mărime de 20% din valoarea impozabilă a mărfurilor (cota standard). Pentru unele categorii de mărfuri este stabilită o cotă redusă în mărime de 8%. În mai multe situații, mărfurile sunt scutite de TVA.
Accizul reprezintă un impozit care se percepe la următoarele categorii de mărfuri (lista mărfurilor supuse accizelor și cotele acestora – :
• alcool etilic şi băuturi alcoolice;
• tutun prelucrat; tigari de foi, trabucuri si tigarete
• petrol şi derivatele lui;
• caviar şi înlocuitori de caviar;
• parfumuri şi apă de toaletă;
• mijloace de transport de la poziţia tarifară 8703;
• alte mărfuri specificate în.
Baza de calcul a accizului o constituie volumul natural sau valoarea în vamă a mărfurilor importate, la care se adaugă, după caz, taxa vamală ce urmează a fi achitate la data importului.
Pentru mai multe mărfuri sunt prevăzute înlesniri și scutiri de plata accizelor.
b) cu aplicarea tratamentului preferențial
În cadrul operațiunilor de plasare a mărfurilor în regim de import, poate fi aplicat tratament tarifar preferențial de care pot beneficia unele categorii de mărfuri în funcţie de originea acestora, potrivit acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Prin tratament tarifar favorabil se înţelege o reducere sau o scutire de drepturi de import (taxe vamale), care poate fi aplicată şi în cadrul unui contingent valoric sau cantitativ la depunerea certificatului de origine a mărfurilor sau a dovezii de origine, după caz.
În cazul în care, la data importului, nu s-a aplicat un tratament tarifar preferenţial din cauza neprezentării dovezii de origine sau din imposibilitatea de a constata respectarea celorlalte dispoziţii cuprinse în acordul internaţional care prevede acel tratament tarifar preferenţial, titularul operaţiunii de import poate cere ulterior restituirea sumelor încasate în plus prin prezentarea de dovezi, pe baza legislaţiei naţionale şi a acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte, cu condiţia prezentării mărfurilor.
c) cu aplicarea facilitaților vamale si fiscale
În cadrul operațiunilor de import, mărfurile pot fi puse în liberă circulaţie cu acordarea de facilităţi fiscale şi vamale pe motivul destinaţiei lor finale, acestea rămânând sub supraveghere vamală.
Mărfurile pot fi utilizate în alte scopuri decât cele pentru care au fost importate, fără achitarea drepturilor de import, după expirarea termenului de 3 ani din momentul obţinerii facilităţilor, dacă legislaţia pentru aplicarea facilităţilor fiscale şi vamale nu prevede altfel.
d) cu utilizarea procedurii electronice de declarare a marfurilor la frontiera anterior prezentarii marfurilor
Declararea mărfurilor în regim vamal de import în frontiera anterior prezentarii marfurilor permite reducerea timpului de perfectare a actelor și de transportare a mărfii către beneficiari.
Declararea electronică permite, de asemenea, reducerea cheltuielilor agenților economici și exclude interacțiunea dintre colaboratorul vamal și agentul economic.
Procedura de declarare se efectuează înainte de intrarea mijlocului de transport pe teritoriul Republicii Moldova. Astfel, în momentul trecerii frontierei, declarația vamală va fi deja depusă la postul vamal de frontieră, iar în cazul selectării acesteia pe culoarul verde de vămuire – camionul va pleca direct la depozitul agentului economic.
e) cu plasarea temporară în antrepozit vamal fără perceperea drepturilor de import
Regimul vamal de antrepozitare este regimul care permite depozitarea într-un antrepozit a mărfurilor străine sub supraveghere vamală, fără perceperea drepturilor de import şi fără aplicarea măsurilor de politică economică în perioada de depozitare.
Mărfurile străine pot fi plasate în antrepozit vamal pentru următoarele scopuri:
1. Atunci când mărfurile urmează a fi supuse unor operațiuni ce presupun modificări minore precum:
• divizarea în partide;
• formarea expediţiilor;
• sortarea;
• împachetarea şi reambalarea;
• marcarea;
• încărcarea /descărcarea;
• amplasarea în ambalaj protector;
2. Atunci când mărfurile urmează să fie reexportate.
3. Atunci când agentul economic dorește eșalonarea drepturilor de import.
4. Atunci când în momentul importului se determină acte lipsă.
5. Atunci când agentul economic intenționează să comercializeze mărfurile către alt agent economic, operațiune posibilă doar cu acordul organului vamal.
6. Alte situații după caz.
f) de reimport a mărfurilor anterior exportate
Pot fi reimportate mărfurile autohtone şi produsele compensatoare rezultate din perfecţionarea pasivă.
Mărfurile autohtone care, după ce au fost exportate, sunt reintroduse pe teritoriul vamal şi sunt puse în liberă circulaţie în decursul unei perioade de 3 ani, sunt scutite de drepturi de import la solicitarea persoanei care anterior a efectuat exportul. Scutirea de drepturi de import se acordă în cazul în care mărfurile date sunt reintroduse pe teritoriul vamal în aceeaşi stare în care acestea se aflau la data înregistrării declaraţiei vamale de export, cu excepţia uzurii normale, a pierderilor naturale aferente transportării şi păstrării în condiţii bune.
g) a mărfurilor parvenite prin trimiteri poștale internaționale
Compania “VALAH” SRL colaborează cu toți operatorii de expedieri poștale inclusiv: DHL, UPS, Nova Poshta, Posta Moldovei, TNT ș.a.
EXPORT
Regimul vamal de export este regimul în care mărfurile sunt scoase din teritoriul vamal al Republicii Moldova fără obligaţia returnării lor în acest teritoriu.
Compania “VALAH” SRL, fiind licentiată în domeniul de broker vamal, prestează servicii de declarare a mărfurilor în regim vamal de EXPORT.
Sunt admise la export mărfurile produse în ţară, precum şi cele importate şi puse în liberă circulaţie anterior, cu excepţia mărfurilor care sunt supuse unor măsuri de prohibiţie în cadrul politicii economice (https://mfa.gov.md/ro/content/masuri-restrictive-internationale).
Exportatorul este obligat să depună o declaraţie vamală de export pentru mărfurile pe care intenţionează să le exporte, fie la biroul vamal în raza de activitate al căruia se află sediul lui, fie la biroul vamal în raza de activitate al căruia se află locul de încărcare a mărfurilor pentru export.
De menţionat, că validarea automata a declaratiilor de export elimină contactul direct între agentul economic şi colaboratorul vamal în momentul depunerii declaraţiei vamale şi examinării ei. Astfel, se minimizează riscurile de corupţie, iar întreaga procedură devine absolut transparentă şi supravegheată în regim on-line.
Compania “VALAH” SRL fiind licențiată în domeniul de broker vamal prestează servicii de declarare a marfurilor în regim vamal de REEXPORT.
Procedura de reexport permite scoaterea mărfurilor și a mijloacelor de transport de pe teritoriul vamal al RM fără perceperea drepturilor de export și fără aplicarea măsurilor de politică economică.
Pot fi reexportate doar mărfuri străine, care anterior se aflau în regimuri vamale speciale. Astfel, mărfurile importate și puse în liberă circulație cu achitarea drepturilor de import nu pot fi reexportate și nu pot fi scoase din țară conform regimului de reexport.
Declaraţiile de reexport pot fi făcute verbal atunci când se încheie regimul vamal de admitere temporară pentru pentru următoarele mărfuri:
1) paleţi, containere şi mijloace de transport, precum şi piese de schimb, accesorii şi echipamente pentru paleţii, containerele şi mijloacele de transport menţionate la pct.489-495 din HG 92 din 28.02.2023;
2) obiecte de uz personal şi mărfuri pentru scopuri sportive menţionate la pct.512 din HG 92 din 28.02.2023;
3) bunuri de primă necesitate pentru navigatori, utilizate pe o navă angajată în trafic maritim internaţional
4) echipamente medicale, chirurgicale şi de laborator, menţionate la pct.515 din HG 92 din 28.02.2023;
5) animale menţionate la pct.516 din HG 92 din 28.02.2023; cu condiţia ca acestea să fie destinate transhumanţei sau păşunatului sau efectuării de muncă ori transport;
6) echipamentele menţionate la pct.517 subpct. 1); din HG 92 din 28.02.2023;
7) instrumentele şi aparatele necesare unui medic pentru a oferi asistenţă unui pacient care aşteaptă un transplant de organ ce îndeplineşte condiţiile prevăzute la pct.519 din HG 92 din 28.02.2023;
8) ajutoare umanitare, în caz de calamitate, utilizate în cadrul unor măsuri de contracarare a efectelor dezastrelor sau unor situaţii similare care afectează teritoriul vamal;
9) instrumente muzicale portabile, importate temporar de călători şi destinate a fi utilizate ca echipamente profesionale;
10) ambalaje care se importă pline şi sunt destinate reexportului goale sau pline, purtând marcaje, permanente şi rezistente la ştergere, pentru identificarea unei persoane stabilite în afara teritoriului vamal;
11) echipamente de producţie şi difuzare radio şi televiziune şi vehicule special adaptate pentru utilizare în scopuri de producţie şi difuzare radio şi televiziune şi echipamentele acestora, importate de organizaţii publice sau private stabilite în afara teritoriului vamal şi avizate de biroul vamal, care eliberează autorizaţia pentru admiterea temporară a unor astfel de echipamente şi vehicule;
12) alte mărfuri, în cazul în care acest lucru este autorizat de Serviciul Vamal.
Declaraţiile vamale verbale pentru export şi reexport se fac la postul vamal competent pentru locul de ieşire a mărfurilor.
Următoarele posturi vamale sunt competente pentru plasarea mărfurilor sub regimul de export:
1) post vamal responsabil de locul unde este stabilit exportatorul;
2) post vamal competent pentru locul unde mărfurile sunt ambalate sau încărcate pentru expediere la export;
3) post vamal diferit, competent din motive administrative pentru operaţiunea în cauză.
Exportator aprobat
În cazul în care Republica Moldova dispune de un regim preferenţial cu o ţară sau un teritoriu ori un grup de ţări sau un grup de teritorii din afara teritoriului vamal care prevede că o dovadă de origine trebuie să ia forma unei declaraţii de origine întocmite de către un exportator aprobat, exportatorii stabiliţi pe teritoriul vamal pot să solicite statutul de exportator aprobat în scopul întocmirii şi al înlocuirii declaraţiilor respective.
Statutul de exportator aprobat se acordă de către aparatul central al Serviciului Vamal conform prevederilor acordurilor de comerţ liber la care Republica Moldova este parte.
Statutul de exportator aprobat se acordă, conform procedurii stabilite de către Serviciul Vamal, prin eliberarea unui certificat.
Serviciul Vamal furnizează ţărilor şi teritoriilor respective adresele autorităţilor vamale responsabile de controlul declaraţiilor de origine întocmite de exportatorii aprobaţi.
Condiţiile pentru acordarea statutului de exportator aprobat
Statutul de exportator aprobat se acordă solicitantului care întruneşte următoarele condiţii:
1) efectuează exporturi de mărfuri de origine preferenţială din Republica Moldova în mod frecvent şi regulat – cel puţin 3 exporturi la fiecare 3 luni calendaristice consecutive pe parcursul ultimelor 12 luni anterioare prezentării cererii pentru acordarea statutului de exportator aprobat;
2) în cazul exportatorilor de mărfuri obţinute integral în Republica Moldova, în sensul acordurilor care reglementează comerţul liber dintre Republica Moldova şi ţările partenere, efectuează exporturi în mod frecvent şi regulat – cel puţin 3 exporturi la fiecare 12 luni calendaristice consecutive pe parcursul ultimelor 36 de luni anterioare prezentării cererii;
3) nu a comis încălcări repetate ale legislaţiei vamale cu privire la originea preferenţială a mărfurilor, în sensul art.5 pct.27), precum şi nu a comis, în ultimele 12 luni anterioare datei prezentării cererii, infracţiuni economice în legătură cu activitatea de export al mărfurilor de origine preferenţială, constatate conform unei hotărâri definitive a instanţei de judecată.
TRANZIT
Tranzitul este regimul vamal în care mărfurile sînt transportate pe teritoriul vamal sub supraveghere vamală de la un organ vamal la altul, fără perceperea drepturilor de import şi de export şi fără aplicarea măsurilor de politică economică, dacă legislaţia nu prevede altfel.
Titularul regimului vamal de tranzit este persoana sub responsabilitatea căreia are loc operaţiunea de tranzit. Postul vamal de plecare stabileşte termenul-limită în care mărfurile trebuie să fie prezentate la postul vamal de destinaţie.
Pentru a realiza schimbul de date din documentele de tranzit pentru operaţiunile de tranzit şi pentru îndeplinirea formalităţilor vamale aferente regimului de tranzit se utilizează un sistem electronic de tranzit.
Nu pot fi plasate sub regimul vamal de tranzit mărfurile prohibite de a fi introduse în Republica Moldova sau mărfurile restricţionate dacă nu a fost respectată legislaţia naţională ce reglementează tranzitul acestor tipuri de mărfuri.
Serviciul Vamal stabileşte procedura simplificată de plasare a mărfurilor sub regim vamal de tranzit şi procedura simplificată de încheiere a regimului vamal de tranzit.
Regimul vamal de tranzit poate fi extern sau intern.
Tranzitul este extern atunci cînd organele vamale implicate în regimul vamal de tranzit sînt organe vamale de frontieră.
Tranzitul este intern atunci cînd cel puţin unul din organele vamale implicate în procedura de tranzit este organ vamal intern.
Este important de menționat că, Valah dispune de o garanţie financiară substanțială pentru asigurarea responsabilităţii plăţilor vamale la bugetul de stat, calculate obligatoriu conform legislației în cadrul operaţiunilor de tranzit intern şi internaţional si dispune de oficii in majoritatea punctelor de trecere a frontierei de stat.